17.01.2012

Vikingbyen York

Jeg elsker York! Hele byen er så gjennomført klassisk, koselig og TYPISK ENGELSK. Før jeg dro til England, var det sånn jeg så for meg at det skulle se ut her i Cambridge. Cambridge er nok litt mer moderne, og den enkle og rene stiltypen dominerer vel egentlig her. I York har de faktisk fått alle bygningene og skiltene til å se gammeldagse ut, til og med McDonalds. Hvis du ønsker å se en by som skriker England, da skal du dra hit. Dessuten er byen såpass "liten" at du får sett det meste på en gang!


























York er ifølge Engelskmennene "Vikingbyen", og de fokuserer veldig mye på det. Vi var innom et vikingsenter kalt Jorvik, og det var faktisk det navnet vikingene gav byen når de kom hit. Hvis du prøver å si det ut høyt, kan du høre at Jorvik og York ligner ganske mye på hverandre, for York er bare en engelske versjon av Jorvik (men jeg anbefaler deg å gjøre det hjemme, med mindre du ikke bryr deg om at folk på bussen eller hvor nå enn du befinner deg tror at du er litt smårar). Jorviksenteret der vi var, var bare del 1 av 4 tror jeg, men de andre delene hadde stengt. Det var jo interessant, men det stinket der inne...






























Vi gikk rundt og så på alle severdighetene og bygningene, og etter hvert ble vi sultne. Vi satt oss på McDonalds for å spise litt lunsj, før vi travet videre en stund. Til slutt satt vi oss på Starbucks og slappet av, før vi bega oss hjemover. Vel hjemme i Cambridge dro vi på Pizza Hut og spiste litt, før vi splittet opp og dro hjem til de deilige sengene våre. Det ble ikke akkurat mye shopping, men fikk kjøpt meg en ny shorts iallefall! Så nå kan bare sommeren komme... Men først må vi bli ferdige med vinteren, som visstnok er i januar/februar, altså nå. Og ja, det er kaldt.. Minusgrader og frost. Uffe.

Meg, Elisabeth, Nora, Julie, Ellen og Lisa :)

Det er så mange bilder at jeg har valgt å forminske innlegget litt; så trykk på Les mer for å se alle bildene! :)





Obligatorisk morgenkaffe!


Framme i York!





Julie, du er så fin

Frost i gresset tidlig på morgenen

Klar for å være turister!





Vet ikke helt hva dette var, egentlig... Utdrikningslag?







Det var mange ro-klubber ute på kanalen




ForFUGLt av gjess





Foran Yorkshire Museum


Gammelt teleskop i et bygg utenfor museumet


Dåkker skal DEN veien









McDonald'smat






Finn den feite dua


We <3 firemen!







Mange biler på parkeingsplassen langt der nede...


Andeyoga




På vei hjem!


..Litt redigert?


PIzzahut :D


0 ord:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...